Suositut tekstit

Kirjotan matkailublogia ja haaveilen työstä missä saa matkustaa tai liikkua luonnossa 😊

maanantai 10. joulukuuta 2012

Annapurna ja Thorung-La Pass, Nepal Joulukuu 2012

Elikka siis oltiin Manangissa 3540 m 5-6 trekkipaiva et kroppa ehtii sopeutua korkeuteen. Ite sopeuduin taas vaihteeksi ripalin kourissa, sen halusitte tietty kaikki taas tietaa :) No se oli vaan yhden paivan juttu ettei mitaan vakavaa. Sitten 7 paiva lahdettiin Manangista kohti eteenpain kohti Yak Kharkaa jossa oli tarkotus syoda. Matkalla Yak Kharkaan tulee jo porukkaa jonkin verran alaspain maitojunalla ku joku ryhmasta on sairastunu vuoristotautiin, ihan vaan muistutuksena etta vuori ei valttamatta antaudu helpolla.

Yak Kharkassa (4018 m) sitte pysahdyttiin syomaan ja siita lahdettiin sitten kohti majapaikka kylaa Ledaria. No matkalla Ledariin rakastava kansan isamme Vesa joka on alkanu taas karsia keuhko-ongelmista jonka sairasti jo kertaalleen ennen trekkia alkaa pikku hiljaa osottaa hyytymisen merkkeja ku ei happi oikeen kulje.

No siita sitte taisteltiin kuitenki viala Ledariin (4200 m) jossa sitten oltiin yota. No 8 trekkipaiva sitten jatkettiin Ledarista kohti Thorung Phedia, silla matkalla ei muistaakseni ollu mitaan ihmeempia, maisemat tietty on huikeat, illalla saavuttiin Thorung Phediin (4450 m) takaraivossa tieto etta seuraava paiva tulis olemaan koko reissun haastavin: Thorung-La Passin ylitys!!!

No, 9 paiva sitten herattiin virkeana klo 3.30 ylos, aamupalalle ja 4.30 vaeltamaan kylmaan yohon otsalamppujen kanssa pimeassa kohti Passia. Liikkeelle piti lahtea sen takia niin aikasin koska huipulla piti olla aamupaivasta koska saa olosuhteet on silloin suitusimmat, ei niin kovaa tuulta. Korkeuseroa tuli olemaan 4450 metrista 5416 metriin eli semmonen reipas kilometrin nousu noissa korkeuksissa, voi sanoa etta vahissa oli happi. Mielialaa paransi viela tieto siita etta kovaa kiipeemista tulis olemaan 9 tuntia ennen seuraavaa ruokaa. Elikka siis lyhyesti rankin treeni mita oon tehny miesmuistiin, jos koskaan!

No, ei auttanu valittaa, siita sitte vaan ylos ja joku tunnin-2 tunnin paasta aurinkokin alko nousemaan ja oli kyl aika parayttava naky olla niin korkeella auringon noustessa :) No kiipeemista tuntu jatkuvan ikuisuuden ja viimeset pari sataa korkeusmetria menin ihan kiukun voimalla ku Vesa puolestaan naytti silta etta se vois koska vaan kaatua maahan ja maatua siihen.

No toppiin paastiin sitte kuitenki ja siella oli kyl aika hyva fiilis ku oli vihdoin saavuttanu sen, oli helppo hymyilla vaikka alkokin iskea paansarkya korkeudesta johtuen. Viimesesta paivasta ei oo ku topista muutamia kuvia ku ylhaalla oli niin kylma etta kamera valitti akun loppumista vaikka vaihdoin just uudet patterit, piti saastaa pattereita vaan toppikuviin.

No siita sitte lahettiin taas alaspain aika jyrkkaa alamakea kohti Mukhinathia, seuraavaa yopaikkaa. Vaikka paansaryn piti muka helpottaa alaspain mennessa ni tuntu et se vaan paheni ja se soi vahan fiilista toppauksen jalkeen mut jonku tunnin laskeutumisen jalkee piti ottaa buranaa ni johan helppas. Matkalla pysahdyttiin sitte syomaan joku 9 tunnin puurtamisen jalkeen ja nalka oli melkonen ja jalat oli niin hapoilla et Suffeli-Samin jalat tarisi ku seiso paikoillaan :D

No siita ruuan jalkeen sitte jatkettiin Mukhinathiin (3760 m) ja kylan laidalla oli mainos Bob Marley-majatalosta. No voitte varmaan arvata etta sinne sitte mentiin ja todentotta: RASTA TIETAA!!!  Sinnehan oli eksyny lahes kaikki trekkaajat mita oli trekin aikana tavannu eri tilanteissa, kaikki saman katon alla!!!

No fiilis oli melkonen ku kaikki oli suorittanu Passin ja kyseli toisiltaan etta miten meni ja pohdittiin niitten kohtaloa joita ei ollu vahaan aikaan nahty. Ja kuultiin myos sankaritarinoita vahan epaonnisemmista trekkaajista: Yhdesta tytosta joka ennen toppausta oli telonu nilkkansa jotenki ja joutu menemaan huipulle hevosen selassa, mut koska alamaki oli niin jyrkka ettei sita paase oikeen hevosella alas niin tytto oli joutunu  taistelamaan huonolla nilkalla jyrkkaa alamakea useamman tunnin. Ja toinen tytto oli saanu jalkansa niin rakoille ja kipeaksi trekkikengissa etta yritti sukat  jalassa jatkaa matkaa kunnes eras pariskunta (tais olla Kanadasta ellen vaarin muista) anto tytolle kroksit jalkaan ettei tarvii ihan sukkasillaan taistella :D

No Mukhinathissa lopetettiin suorittaminen ja otettiin 10 paiva jeeppi Jomsomiin (2720 m) josta sitten bussilla Ghasaan (2010 m). 11 paiva sitten lahdettiin Ghasasta kohti Tatopania tarkotuksena olla Tatopanin kuumilla lahteilla pari paivaa ja rentoutua, ja totisesti, nain tehtiin, lilluttiin vaan kuumilla lahteilla, syotiin, levattiin ja taas kuumille lahteillle :)

Retkikunta nauttii voiton teetä: Thorung-la pass. 5460 metriä :)

No sielta sitte lahettiin parin paivan jalkeen taas tanne
Pokharaan ja matkalla tutustuttiin yhteen Amerikkalaiseen jatkaan ja eilen illalla sitten juhlistettiin hieman muutaman oppaan ja uuden kaverin kanssa trekin loppumista. Eli semmosta, nyt pitas alkaa miettia siirtymista pikkuhiljaa jonnekin lampimampaan maahan: Vietnamiin, Cambodiaan tai Laokseen, se on viela vahan epaselvaa :)

1. jah,man.

Hienoutta. eiks Sami oo sovittu, ettei rampata. Jos vannoo avannon nimeen, ei kuumia lähteitä voi hehkuttaa... ;)

1. totta, mut parin viikon palelun jalkeen kuumat lahteet tuntu kyl aika houkuttavilta :D

2. no hö. meinasin kuitata tuohon että "neiti". sit ajattelin etten haluu olla ilkeä ja poistin kommentin. Nyt tuo "kirjoittaja on poistanut kommentin" näyttää paljon ilkeämmältä...

3. No mulle tuli sahkopostii toi neiti ilmotus mut sit tosa luki et olit poistanu sen ja silti siina oli joku tyhja kommentti juttu ni aattelin et poistetaa se nyt sit ku nayttaa hassulta ku ei siina lue mitaan :D

4. Sami,

Heräsin vasta kurkkaamaan sun matkablogia. Jätkä toppaa, hienoa. Eikä sulla ole partaa! Nätti poika.

Joulumieltä!

1. Kiitos :D Ja Joulumielta sinneki, nyt vietan joulua taalla laoksessa :)

5. Voi kun hauskaa seikkailua! Mä voisin kans kokeilla kuumaa lähdettä :)
    Ehkä pääsen kummitädin paljuun lillumaan joululomalla...

P.S: Opettaja tässä nyt pätee, että paina sillon tällön enteriä tekstin sekaan jos mahdollista, niin vähän jaksottuu tuo teksti.On sitte mukavampi vanhoilla silmillä lukea 8)

1. Yritetaan seuraavaksi kayttaa Enteria, tais unohtua, opettelen vasta tassa :)

6. Hajoo sinne lämpöön ;) mä olen menossa Joensuuhun joulun viettoon, pakkasta -25. hrrr

1. Hyvaa mennytta joulua ja kay ihmeessa avannossa munki puolesta :)

7. Jeh, huikeaa on teilla ollut. Meil oli tanaan toissa Maailmanlopun meininkijuhlat
    perinteisen joulukivan sijaan. Aateltiin suakin, jossain vaiheessa...
    Oli joulutorttua, suklaakakkua, Dajm-kakkua, korvapuusteja (Pika-Mikan omakatisesti
    leipomia ja olivat hyvia, muffinseja joissa oli suklaayllatys yms.
    Nyt alko sitte joulu vapaat :)
    Hiukanko on tatakin ootettu!
    Joo, huomasin...maailma ei sitte loppunutkaan.
    Luntakin on ihan kivasti sadellut, ihan jees ko on saanut joka hiton paiva olla kolaamassa sita valkosta pa....kaa, taidan ostaa sukset ja kaantaa tappion voitoksi :) Oikein mukavaa joulunaikaa teille sinne!
    Huomaako sita siella, joulua meinaan?

1. No hyvaa Joulua sinneki, meni vahan puolivahingossa melkee ohi Joulu taalla, meni yhtakkia kiipeilyksi :D