Suositut tekstit

Kirjotan matkailublogia ja haaveilen työstä missä saa matkustaa tai liikkua luonnossa 😊

sunnuntai 11. helmikuuta 2018

Helmikuu 2018 jKr Suomi. Gimme your wallet.

Eli nyt niille jotka on laiskoja lukemaan mun aikasempia postauksia ni nopee kertaus. Eli mä olin kuukauden pohjois-Thaimaassa touhuilemassa volunteerina orpokodissa/koulussa jossa rakennettiin kouluun 2 uutta luokkahuonetta.

Aluks nopee kertomus mitä sain Thaimaassa aikaseks. Koska en varsinaisesti oo mikään raksamies ja niitten hommien opettelu ilman Englanninkielisiä kavereita ei tuntunu luontevalta varsinki koska kyseessä oli luokkahuone jonka ei toivois sortuvan kenenkään päälle vaihdoin lopulta itelleni projektiksi kunnostaa lasten leikkikentän joka oli aika pahassa jamassa. Olin kyllä raksallakin hetken aikaa touhuumassa et jos joku kohta sortuu ni se on todennäkösesti mun rakentamaa :D Mut siis joo, tästä leikkikentästä muodostu mun projekti lopulta.


Eli about tää oli lähtötilanne:



Nää oli siis pahimmat haasteet. Ensin piti tohon liukumäkeen ettiä jätelaudasta uutta lautaa tukirakenteitten vahvistamiseen ja lattiaa piti paikata koska sieltä meinas tulla läpi. Ja ylipäätään kaikki piti naulata uudestaan kiinni ennen ku koko paketti räjähtää käsiin. Ja sit tohon keinuun piti taikoo istuin ja noi molemmat käsiosat.



Vähän betonia, puuta ja maalia....



No tein vähän taikoja ja tollasia niistä nyt sit tuli :)


Tää oli tilanne luokkahuoneen suhteen ennen ku lähdin takasin Suomeen.


Nää sankarit käsittääkseni on nyt saanu luokkahuoneet jo rakennettua.


Mut nyt seuraa tän blogin "gimme your wallet" osio....


Eli sanon nyt suoraan et mun agenda on nyt päästä teidän lompakkoon käsiks, eli jos se ei miellytä ni ei kannata lukee tästä eteenpäin.....

Paljon on Suomessaki puutetta eikä tän oo nyt tarkotus koskee niitä jotka täällä taistelee elantonsa eteen. Mut täällä en ainakaan ite oo nähny sellasta kouluttamattomuutta ja köyhyyttä ku oon Aasiassa nähny. Ite oon itseasiassa nähny ihan täällä Suomen ruokajakelussa ihmisiä jotka VALITTAA ruuan laadusta ja heittelee tyytymättömyyttään saamiaan ruokia menemään. Ja aika paljon näkee lautasia jotka ei Suomessa oo loppuun asti syöty.


Mut nämä lapset tulee oloista jossa jotkut lapset on tottunu hakemaan oikeesti vettä vaikka vessanpöntöstä kuuleman mukaan. Ja nyt ei siis puhuta mistään Suomen vessanpöntöistä joitten päällä vois hyvin tehdä vielä kirurgisia leikkauksia koska ylilyöty hygieniapelkoyhteiskunta. Nyt puhutaan niistä intialaistyylisistä vessoista jossa kusi ja paska haisee metrien päähän ja kengänpohjat sulaa lattiaan kiinni jos seisot pitkään paikallas.


Kyse on samaan aikaan molemmista. Tiedon puutteesta ja rahasta. Kumpaakin puuttuu. Mut kaikki maksaa varsinki Aasiassa missä ei oo mitään järjestelmiä minkään talouden, terveydenhoidon tai koulutuksen turvaamiseks ilman rahaa.


Eli nää pienet sankarit tarttis nyt mahollisimman äkkiä teidän lahjotuksia et tuolla voitas saada käyntiin uus rakennusprojekti joka ois tyttöjen huoneen uudelleen rakennus.


Eli tää tönö on tällä hetkellä tyttöjenhuone. Sadekausi lähestyy ja malariahyttyset. Ite Denquen läpikäyneenä voin sanoo et on niitä parempiakin tapoja viettää aikaa.

Eli jos yhtään omatunto kolkuttaa ni tsekatkaa seuraavat linkit: 





Ja niille lukijoille jotka ei tykkää hihhuleista ni suosittelen kuitenki vähä miettimään ilman uskonnollista agendaa. Haluutteko te auttaa näitä lapsia vai jätättekö auttamatta sen takia et omat uskomukset estää teitä? Ei teidän tarvii mun mielestä allekirjottaa silti samoja arvoja ja uskomuksia omiksenne eikä mua kiinnosta mihin kukakin uskoo. Mut mä ite haluun tuolla käyneenä tukea tota projektia koska oon nähny ton paikan ja sen tarpeen.

Tai jos tää projekti ei miellytä ni ettikää joku toinen hyväntekeväisyysjärjestö mihi laitatte rahaa.

Mut tää oli nyt tässä tää reissu/projekti. Ens kerralla taidan ottaa vaan ihan lomareissun taas jonnekin :)

Sami :)












Ei kommentteja:

Lähetä kommentti